برق وبدن انسان
 
مهندسی برق قدرت(Power electric engineering)
مهندس مهدی زاهدی کارشناس برق قدرت - شبکه های تولید - انتقال و توزیع
 
 

 

 آیا جریان برق AC از جریان برق DC خطرناك تراست ؟
مقاومت بدن انسان:
مقاومت الکتریکی بدن انسان ثابت نیست و بر اثرعوامل فردی و شرایط محیط کار ممکن است به نسبت 1 تا 100 برابر تغییر نماید، مهمترینعواملی که در تغییر این مقاومت مؤثر است عبارتند از:
الف- حالت روحی فرد: خستگی، گرسنگی، تشنگی، بی خوابی، عصبانیت، خنده، غم و بیماری از عواملی است کهمقاومت بدن را می تواند به حد زیادی کم و تغییر نماید.
ب- سطح تماس و فشارتماس:
هر چه سطح و فشار تماس بیشتر باشد مقاومت بدن کمتر می گردد، البته عواملدیگری غیر از آنچه ذکر شده وجود دارد که می تواند مقاومت بدن را کمتر کند، از جملهوقتی که بدن مرطوب و عرق کرده است مقاومت آن تا حد زیادی کم می شود که در این صورتخطر برق گرفتگی را چندین برابر افزایش می دهد.
بیشترین مقاومت بدن در قسمت پوستاست، بطوریکه مقاومت پوست های خشک و سالم گاهی حتی تا چند صد هزار اُهم نیز می رسد،از آنجائیکه جریان برق برای عبور از بدن ناچار است از پوست داخل و خارج شود هر گونهاقدامی که در جهت بالا بردن مقاومت محل ورود و خروج جریان صورت گیرد خطر برق گرفتگیرا کاهش می دهد.
دستکش و کفش برای کسی که تأسیسات برقی سرو کار دارد بسیار حائزاهمیت است بعلت اینکه دستکش و کفش باعث افزایش مقاومت در برابر عبور جریان می گردد.
جریان الکتریکی:
جریان الکتریکی که از بدن انسان می گذرد، بستگی به دو عاملدارد اول اینکه مقاومت بدن و دوم فشار الکتریکی یا همان ولتاژ که بدن را تحتتأثیرات قرار می دهد و عامل اصلی برای شوک و نهایتاً مرگ انسان می باشد، در صورتیکهبتوانیم بنحوی از ورود و خروج جریان از بدن انسان جلوگیری نمائیم خطر برق گرفتگیایجاد نخواهد شد و این کار با استفاده از وسایل ایمنی مانند دستکش عایق، کفش، فرشلاستیکی عایق و غیره امکان پذیر خواهد بود.
جریان الکتریکی را می توان به دودسته تقسیم کرد.
الف: جریان مستقیم و ب:جریان متناوب
جریان مستقیم:
جریانی است که دارای دو قطب متمایز مثبت و منفی می باشد و جهت آن همواره ثابتاست (بنا به فرض از قطب مثبت به طرف قطب منفی ) به عنوان مثال این نوع جریان توسطپیل یا باطری تولید می شود و یا توسط دستگاهی یکسو ساز که جریان متناوب را بهمستقیم تبدیل می نماید.
مقاومتی که بدن انسان در مقابل جریان مستقیم از خودنشان می دهد بسیار بیشتر از جریان متناوب است، بطوریکه انسان می تواند تا 80 میلیآمپر جریان مستقیم را از بدن خود عبور دهد، بدون اینکه اثر مهمی در سیستم تنفسی ویا قلب بوجود آورد البته خطر دیگری که جریان مستقیم دارد الکترولیز (تجزیه) سریعخون است که می تواند موجب مرگ می شود.
ب: جریان متناوب:
جریانی است که درهر لحظه جهت و در نتیجه قطب های آن عوض می شود همانطوریکه قبلاً گفته شد بدن درمقابل جریان متناوب، ‌مقاومت کمتری از خود نشان می دهد و بر خلاف جریان مستقیم کهتا 80 میلی آمپر خطر جدی پیش نمی آمد دراین نوع جریان در25 میلی آمپر خطربرق گرفتگیوجود دارد نکته ای که در اینجا قابل بیان است این است که مسیر عبور جریان برق و مدتعبور جریان نیز در برق گرفتگی و پایین آوردن مقاومت بدن شخص مؤثر است. تجربیات نشانداده است که هر چه مدت عبور جریان برق از بدن بیشتر باشد مقاومت بدن کمتر می گرددیعنی مقاومتی که بدن درمقابل عبور جریان درلحظات اول از خود نشان می دهد، بسیاربیشتر از گذشت چند لحظه می باشد. همچنین مسیر عبور جریان نیز بسیار مهم است زیراممکن است از محلی عبور نماید که موجب از کار انداختن سیستم تنفسی یا اختلال در کارقلب یا حتی هر دو گردد چند نمونه از حالت های مختلفی که جریان برق ممکن است از بدنعبور کند به قرار زیر است.
 
از یک دست به یک پا
 
از دست راست به پاها
 
از دست چپ به پاها
 
از پا به پا
 
از دست به دست
خطرناکترین حالت وقتی است که جریان از یک دست واردو از دست دیگر خارج شود، زیرا در این هنگام جریان برق از قلب و ریه می گذرد و میتواند باعث از کار افتادن آنها و در نتیجه منجر به مرگ شود.
 ولتاژ خطرناک برای انسان
حداكثر ولتاژ بی خطر برای انسان در شرایط نرمال وعادی در فركانس 50 هرتز در برق متناوب بر اساس استاندارد انگلیس حدود 50 ولت و براساس استاندارد آلمان 65 ولت می باشد. و در رابطه با برق مستقیم یا دی سی باید عرضكنم در هر دو استاندارد یاد شده (صدو بیست) 120 ولت را اعلام نموده اند و این مسئلهدر حیوانات بصورت 25 ولت در برق متناوب و 60 ولت در برق مستقیم می باشد.

 
آیا جریان برق AC از جریان برق DC خطرناك تراست ؟
در پاسخ به این سؤال باید گفت در شرایط مساوی ،بدلیل وجود فركانس در جریان برق متناوب ( AC ) ، صدمات بیشتر و این نوع جریان ها ازجریان برق مستقیم (DC ) خطرناك تر هستند ، چرا كه تغییر مداوم جهت جریان در برقمتناوب باعث ضربات شدیدی بر سلسله اعصاب شده و باعث كاهش مقاومت بدن انسان نیزمیگردند و به همین دلیل عبور جریان حدود 25 میلی آمپر در فركانس 50 تا 60 هرتز میتواند باعث از كار افتادن سیستم تنفسی و مرگ انسان شوند ، در صورتیكه جریان حدود 50میلی آمپر در برق مستقیم این شرایط را موجب شده و باعث مرگ در انسان می گردد. البتهاین مقادیر در استانداردهای مختلف متفاوت هستند ولی اصل موضوع تفاوت نمیكند.
شایان ذكراست در جریانهای برق متناوب (AC) با فرکانس 100 تا 200 کیلوهرتزنحوه اثر گذاری جریان برق روی بدن به جای شوک و خارش به صورت حرارت ظاهر میشود واساسآ حرارت و سوختگی تنها اثرات شوک ناشی از عبور جریان با فرکانس های بالای 100کیلو هرتز میباشند.
فرکانس یا بسامد :
تعداد دفعاتی که جهت جریانمتناوب عوض می شود را فرکانس می گویند بعنوان مثال گفته می شود فرکانس برق شهر 50هرتز است یعنی اینکه جهت جریان در هر ثانیه 50 مرتبه در سیم تغییر جهت می دهد ، برخلاف برداشت و تصور ، مقاومت بدن با ازدیاد فرکانس کم نمی شود .
 تجربه ثابت کرده که فرکانس 50 تا 400 هرتز مهلکترین فرکانس می باشد.
فرکانس های بیشتر از ۴۰۰ هرتز فقط موجب سوختگی درمحل گردیده است اگر چه فرکانس های کمتر از 50 هرتز خطر مرگ را کاهش می دهد ولیاستفاده از آن باعث اتلاف مقادیر زیادی انرژی در خطوط می گردد که از لحاظ اقتصادیمقرون به صرفه نیست.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 25 شهريور 1393برچسب:برق گرفتگی, :: 22:16 :: توسط : مهندس مهدی زاهدی

درباره وبلاگ
به وبلاگ من خوش آمدید.موضوعات این سایت در مورد شبکه های تولید - انتقال وتوزیع است منتظرنظرات شماهستیم و آماده پاسخ گویی سوالات شماعزیزان هستیم.
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مهندسی برق قدرت(Engineeri Electrical power) و آدرس m-zahedi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.








<-PollName->

<-PollItems->

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 135
بازدید کل : 223993
تعداد مطالب : 45
تعداد نظرات : 7
تعداد آنلاین : 1

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید